15.2.12

mina älsklingar del 3

har hela mitt liv önskat mig en vovve, en svart labrador! min mamma sa alltid att när jag flyttade hemifrån fick jag göra vad jag vill (köpte häst och hund...;) )

valet av hundras var ganska enkelt då jag som sagt alltid velat ha labbe, och min dåvarande sambo ville ha jakthund, så -tadaaa- jaktlabrador :)

kommer precis ihåg dagen när uppfödaren ringde och sa "nu ha din valp blivit född", jag var på jobb och satt i bilen, blev såååå glad :)

lilla nisse, bara några veckor gammal :)


hans namn blev billowiz longshot loader, min nisse <3 (även kallad nils, snusken, labraDÅREN, lakritsnäsan, kärt barn har många namn)
han klarade anlagsprovet och vi startade några jaktprov. men nisse tyckte det var sååå mycket roligare att ligga och lukta och slicka på marken än att koncentrera sig... blev lite jobbigt när det fanns tikar omkring honom!
dock funkade han utomordentligt bra i praktisk jakt! älskade att jobba! skrämma upp rådjur och hämta fågel :)

nisse på vårfågeljakt (innan eu lade sig i vårt leverne...)


vad han också älskade va att följa med matte på rid- och körturer! full fart, med en tusans tävlingskalle! ville inte släppa förbi hästen :)
p.g.a. lite olika omständigheter (kärlekar;allergier, kryckor...) bodde han ett tag hos min kompis tessi som älskade honom som sin egen, och det är jag så otroligt tacksam över <3
idag är nissegubben snart 11år, man börjar nog se på hela honom att han har åldrats. artrosproblem och lite hälta till och från. men lite nu och då händer det att random folk man pratar med på promenader blir förvånade när de hör hans ålder :) han e smäcker och fin i kroppen och kan busa hejvilt :) dock får han inte följa med på nå ridturer mer, det är för mycket för honom. idag är hans största hobby att hålla sitt revir kring stallet väl inpissat :)


vackraste vackra bästa lakritsnäsan min <3




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar